De officiële overdracht - Reisverslag uit Jinan, China van Familie Heijenk - WaarBenJij.nu De officiële overdracht - Reisverslag uit Jinan, China van Familie Heijenk - WaarBenJij.nu

De officiële overdracht

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Familie

30 Juni 2014 | China, Jinan

Na een goede nacht van Ao Jing en onszelf vroeg opgestaan, omdat we om 8:15 uur zouden vertrekken naar het registratiekantoor, zodat we van de 5 paren die gingen adopteren het eerste in het registratiekantoor zouden zijn en gelukkig dat waren we. Het gaat in China allemaal erg snel met geef even dit, o ja die papieren en nu weer dat, dat je het allemaal niet goed kunt volgen en je er eigenlijk al weer weg bent voordat je het in de gaten hebt. We hebben in het registratiekantoor een kort interview gehad waarbij ook werd gevraagd waarom je gaat adopteren. Daarnaast werden de papieren in orde gemaakt voor het aanmaken van zijn paspoort. Als alles goed gaat kunnen we deze vrijdagmiddag ophalen.

Nadat we bij het registratiekantoor waren geweest zijn we doorgereden naar het notariskantoor waar de nodige papieren ingevuld en getekend moesten worden. Normaal gesproken moet je ook nog naar het politiebureau, maar voor ons hoefde dit niet. Daarom waren wij om half 12 al weer in ons hotel. Dat valt dan reuze mee als ze je in eerste instantie vertellen dat het in totaal wel een dag kan duren.

Deze dag waren ook de lerares van Ao Jing en nog een jongeman van het tehuis van Ao Jing erbij en wat kregen we onderweg te horen…… de beste vriend van Ao Jing, die ook in 2008 is geboren, vorig jaar is geadopteerd door een Nederlands gezin. Ze gaan voor ons kijken of ze de gegevens hebben zodat we contact met elkaar kunnen opnemen. Dit zou geweldig zijn voor de jongens. Zijn vriend heet ook Shu van de achternaam. Dit betekent muis, omdat ze beiden in het jaar van de muis zijn geboren hebben zij beiden de achternaam Shu gekregen. Het was heel bijzonder om te horen dat zijn beste vriend geadopteerd is door een Nederlands stel.

Bovendien kwamen we er vandaag achter (door Angela) dat de stick met foto’s die we gisteren kregen en een word document erbij op, dat deze waren van een mevrouw die Ao Jing elk jaar een paar keer ophaalde om bij haar te logeren. Zij zou het erg leuk vinden om contact te onderhouden.

Vandaag hebben we ook even geskypt met Rens en opa en oma. Zodra Ao Jing Rens ziet zegt hij coco. We wisten eerst niet wat het betekende, maar dit betekend broer. Dat is zo leuk om te zien hoe ze op afstand al op elkaar reageren. Ao Jing leert ook al snel. Wij zijn al gewoon papa en mama en als we het ergens over hebben of iets doen, dan probeert hij het al na te zeggen. Erg mooi om te zien.

Hoe gaat het verder…….
Ao Jing heeft goed geslapen en is net weer goed en rustig ingeslapen. Na gisteren heeft hij niet meer gehuild. Aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant denk je, hoe kan dit? Angela gaat morgen even met hem praten, op zo’n moment is dan de communicatie wel lastig. Verder communiceren we door aanwijzen en herhalen. Om de taal snel te leren voor hem waren de picto’s nog niet eens nodig, dus ook nog niet echt gebruikt. Verder is hij erg lief, maar ook erg druk en is hij ons aan het uitproberen. We denken dat dit een manier is om zich te uiten en te kijken of we hem ook nog lief vinden als hij iets doet wat eigenlijk niet mag. Hij laat zich makkelijk omkleden en wilde zelfs vanmiddag al in bad. Dit is een goed teken.

Wij zijn erg blij dat het zo gaat, maar soms vraag je je ook af hoe het kan dat hij niet heel verdrietig meer is. We zijn ook erg benieuwd hoe het woensdag en donderdag gaat als we teruggaan naar zijn tehuis.

Vanmiddag hebben we nog even een stukje in Jinan gelopen en hebben daarna gegeten bij de Pizzahut. Ao Jing is een goede eter.

• 02 Juli 2014 - 13:45

Marion Hurkmans :

Fijn dat het zo voorspoedig verloopt! Geniet van elkaar! x

• 02 Juli 2014 - 14:04

Esther:

Fijn, ik zie die guitige, opgewekte blik weer in zijn ogen!!!! Goed teken.....xxx

• 02 Juli 2014 - 14:14

Janet:

Wat geweldig om te lezen hoe jullie je zoon leren kennen en hoe hij jullie leert kennen.... Van harte proficiat met dit prachtige kereltje. Heel veel geluk gewenst met z'n vieren!!!

• 02 Juli 2014 - 14:18

Alexander (collega Bert):

Fijn dat het goed verloopt!

• 02 Juli 2014 - 14:20

Joyce:

Wat ziet hij er toch blij en ontspannen uit, prachtig om te zien.
    Ik hoop dat het lukt contact te leggen met zijn vriend die al in Nederland is zeg, wat bijzonder!
    Succes met de spannende dag die voor jullie ligt, dikke knuffel voor jullie drietjes xxx

• 03 Juli 2014 - 07:01

Jos En Gea:

Arno en Irma,
    Goed om te lezen dat het goed gaat. Geniet ervan en veel succes. Ook van hier een hele dikke knuffel xx