Wijzelf als bezienswaardigheid - Reisverslag uit Peking, China van Familie Heijenk - WaarBenJij.nu Wijzelf als bezienswaardigheid - Reisverslag uit Peking, China van Familie Heijenk - WaarBenJij.nu

Wijzelf als bezienswaardigheid

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Familie

27 Juni 2014 | China, Peking

Wat een beleving. Je bent zelf in een vreemd land en jij wordt gezien als een bezienswaardigheid.
Gisteravond met ons vieren een straat achter ons hotel in gelopen en een heel ander Beijing gezien als ’s middags. Veel mooiere straat met mooiere winkels en beter uitziende restaurants. Eerst zijn we naar een park c.q. plein c.q. sportveld gelopen achter ons hotel waar allerlei dansers en zangers aan het optreden waren. En we kijken om ons heen en we worden door diverse mensen op de foto gezet en gefilmd . Daarna een restaurant uitgezocht en heerlijk gegeten. Diverse lekkernijen uitgezocht en we kregen toen in een grote pan midden op tafel alles geserveerd waaruit we het van ons vieren konden scheppen en op ons eigen bordje doen om het met stokjes op te eten.
Vanmorgen om 8 uur ontbeten om daarna om 9 uur opgehaald te worden door William om met ons naar het Zomerpaleis te gaan. Het is hiervoor een prachtig heldere dag van ruim 30 graden. Het zomerpaleis is de tuin van de Harmonieuze Eenheid. Dit is de grootste en best bewaarde klassieke Chinese tuin. De bouw startte in 1153. In 1764 was het terrein uitgegroeid tot 240 ha en diende inmiddels als een buitenverblijf van enkele dynastieën keizers, waar de keizer zomers verbleef wanneer het te heet was in de binnenstad. Maar de huidige gebouwen dateren uit de tijd van Cixi, de keizerin-weduwe. Zij liet aan het eind van de 19de eeuw het hele complex uitbouwen, en verbleef hier grotendeels zelf tijdens de laatste jaren van het keizerrijk. Het was een erg mooie excursie waarbij we zelf ook weer een attractie waren. Ik werd toen ik aan het filmen was op mijn schouder getikt door een Chinese vrouw of ze met mij op de foto mocht, evenals haar vriendin. En ondertussen zie je dat anderen ook weer stiekem foto’s van ons maken. Dat is even wennen, maar dat zal na zondag wellicht nog erger gaan worden.
Op de terugweg richting ons hotel zijn we langs het olympisch stadion gereden. Arno had aan William verteld dat Ao Jing genoemd is naar 1 van de mascottes van de olympische spelen en het nog wel leuk zou vinden om daar nog een keer heen te gaan. Dat hoef je tegen hem maar 1 keer te zeggen en rijdt een andere route terug. Dus daar nog een aantal minuten uit de auto om foto’s te maken, waarbij ik gewoon de koude rillingen kreeg. Toch bijzonder dat je dit al op de foto en film hebt en dat je dat al aan je zoon kunt meegeven.
Verder gereden en onderweg geluncht. We hadden die ochtend verteld dat we wel benieuwd waren hoe hotpot was in China om te doen/eten en zoals ik al zei, als je dit verteld aan William dan gaat hij daar gelijk op in. Dus wij werden meegenomen naar een hotpot restaurant en werden boven in een aparte kamer gezet waar wij met ons vijven hebben gegeten. Het is een schaal met soep erin midden op tafel op een kookplaat waarin je vlees, vis, noodles en groente kookt wat je zelf hebt uitgezocht kookt en dan in een schaaltje met sojasaus doopt waarna je het met stokjes opeet. Erg lekker. Dit was zeker voor herhaling vatbaar.
Vanmiddag een relaxmoment voor onszelf. Even gelegen en nog even naar het zwembad geweest. Vanavond weer lekker uit eten en dan morgen ons klaarmaken om te vertrekken naar Jinan, waar het echt spannend gaat worden.

• 27 Juni 2014 - 12:20

Greetje:

hahaha nou Arno, met jou lengte ben je ook in nederland al een bezienswaardigheid, laat staan daar in China. Maarre.... wat een prachtige uitstapjes maken jullie. Fijn om ook iets van de cultuur van China mee te krijgen dat kun je doorgeven aan jullie zoon. xx

• 27 Juni 2014 - 12:59

Janet Konings (Teun):

Wat leuk om te lezen zeg!!! Zo zit je in Zuid-Frankrijk en zo zit je in China. Geniet er met volle teugen van met elkaar!!!!! Ik kan me heel goed voorstellen dat je zenuwachtig begint te worden... het is net als met een zwangerschap op het laatst....haha!

• 27 Juni 2014 - 14:14

Esther:

Wat vinden wij het leuk jullie verhalen te lezen!!! Morgen dus weer een stap dichter bij Ao Jing, spannend!!! Geniet nog van jullie laatste dag(en) met zijn 2 - en in China, straks zal alles anders zijn. Liefs van ons....

• 27 Juni 2014 - 16:39

Jaap En Annemarie :

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Wat spannend bijna naar Jinan! XXX

• 28 Juni 2014 - 15:44

Bert&Nicole:

Leuke verhalen. Nu al in Jinan. Jullie spannende moment komt steeds dichterbij. Geniet van alle mooie en unieke momenten. Bert & Nicole

• 28 Juni 2014 - 23:11

Irma:

De kriebels zullen wel steeds sterker worden......nog even!! We volgen jullie en genieten van de prachtige verhalen. Geniet van alles! Dikke knuf van ons!